bio

foto: Jan de Bruin

Mezzosopraan Lotte Bovi studeerde aanvankelijk toneel aan studio Herman Teirlinck in Antwerpen voordat zij zang ging studeren aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Door de combinatie van deze opleidingen heeft Lotte een bijzondere interesse voor zowel muziek als voor beeldend theater. Zij beweegt zich daarom als uitvoerder, maar ook als maker graag tussen beide disciplines.

Zij zong met een uiteenlopend repertoire bij gezelschappen als o.a. Collegium Vocale Ghent o.l.v. Philippe Herreweghe, Anima Eterna o.l.v. Jos Van Immerseel en de Vlaamse opera.
Onder andere met deze gezelschappen werkte zij mee aan diverse cd opnames en producties in binnen– en buitenland.  Haar repertoire reikt van barokmuziek van Monteverdi en Bach tot Bizet en modernere componisten als Jacob Ter Veldhuis. Zij zong diverse malen de titelrol in de opera Carmen. Met het vijfstemmig vocaal ensemble Bozzolo was zij te horen op het festival Altstadt Herbst in de geĂ«nsceneerde voorstelling Suzanna van Handel.

In een door Kees Wieringa bewerkte versie van Canto Ostinato zong zij op de in het Concertgebouw opgenomen cd onder de titel Canto Ostinato Revisited, uitgekomen bij Do records.

Het bewegelijke en tevens lyrische karakter van haar stem heeft haar de laatste jaren in de richting gebracht van 18de eeuwse componisten als Vivaldi, Handel en tijdgenoten. Van dit repertoire is onlangs een album verschenen onder het label TRPTK met als titel Vibrant Venice. www.trptk.com/shop/downloads/vibrant-venice

Als bedenker van beeldende muziekperformances nam zij deel aan talrijke festivals, waaronder de Marrakech Biennale, alwaar zij een performance presenteerde gebaseerd op het stuk Sheherazade van Ravel. Met deze performances wil zij als maker haar stem laten horen door haar beeldende en soms surrealistische  visie op het leven en haar grote liefde voor muziek over te dragen op het publiek. 

Lotte is als gastdocent zang verbonden aan de Toneelschool Amsterdam en aan artEz toneelschool Arnhem.